In search of the female touch?

A Work of Art has no Sex.

In dit seminarie onderzoeken we hoe vrouwelijke kunstenaars (schrijvers, performers, beeldende kunstenaars, filmmakers) in hun artistieke praktijk en in hun teksten uitdrukking geven aan diverse vormen van vrouwelijkheid en hoe zij hun visie op vrouwelijkheid uitdrukken. We bespreken welke lezingen over vrouwelijkheid in die werken en teksten mogelijk zijn en hoe die te begrijpen vanuit de context waarin die kunstenaars werk(t)en.
Dit seminarie heeft tot doel om aan de hand van artistiek werk van vrouwelijke kunstenaars en enkele toonaangevende vrouwelijke auteurs te reflecteren over de wijze waarop vrouwelijke kunstenaars zich inschrijven in bepaalde (feministische) denkwijzen over vrouwen en kunst of zich er juist expliciet tegen verzetten. Dit seminarie kadert in het onderzoek 'In search of the female touch?'. Dit onderzoek gaat over vrouwen die zich vanuit kwetsbaarheid als kunstenaar profileren. Nogal wat vrouwelijke kunstenaars tekenen hun kunstenaarschap uit in een soort fragiele zelfenscenering, vaak in hyperpersoonlijk of autobiografisch werk. Denk aan Sophie Calle, Marina Abramovich of Orlan. In het eerste seminarie 'Gekwelde kunstenaars: kwetsbare kunst?' wordt over die kwetsbaarheid gereflecteerd. Dit seminarie 'A work of art has no sex' bevraagt die ogenschijnlijk band tussen 'kwetsbare', 'authentieke' artistieke praktijken en het vrouwelijke. We doen dit aan de hand van het werk van o.a. Chantal Akerman, Kae Tempest, Pippa Bacca, Dora Garcia, Leonora Carrington, 'Sad Girl Theory', Siri Hustvedt, Julia Kristeva, Judith Butler of Rebecca Solnit. 
In tijden van dekolonisering, queertheorie en seksefluïditeit kunnen we de vraag stellen of die affirmatie van kwetsbaarheid als wezenskenmerk van waaruit vrouwen hun kunstenaarschap definiëren niet leidt tot een nieuwe stereotypering van het kunstenaarschap, gekenmerkt door een 'authentieke' vrouwelijkheid. Deze vraag is een rode draad in dit seminarie.